Let op de kleine lettertjes

Rotterdam, 04-03-2016

Bij een aankoop via internet vinkt u waarschijnlijk zonder te kijken aan, dat u akkoord gaat met de algemene voorwaarden. Dat deed een autohandelaar in Duitsland ook.

De autohandelaar kocht via internet een auto van een bedrijf in Duitsland, althans dat dacht hij. De verkoper was echter een bedrijf in België. Omdat de verkoper de auto niet leverde, begon de autohandelaar een procedure in Duitsland, maar de verkoper stelde zich op het standpunt, dat de autohandelaar in België had moeten procederen. Volgens de verkoper had hij dat kunnen weten, omdat in de algemene voorwaarden stond vermeld, dat de rechter in Leuven (België) bevoegd was over de zaak te beslissen.

De autohandelaar meende, dat de webpagina met de algemene voorwaarden zich niet automatisch opent, maar dat moet worden geklikt om de voorwaarden in een nieuw venster te openen (click-wrapping) en dat om die reden de algemene voorwaarden niet van toepassing zijn.

Het Europese Hof van Justitie in Luxemburg moest daar een oordeel over geven. Het Hof meent, dat click wrapping het mogelijk maakt om vóór het sluiten van de overeenkomst de tekst van de algemene voorwaarden in kwestie af te drukken en op te slaan en dat die voorwaarden dus deel uitmaken van de overeenkomst. De autohandelaar kan dus opnieuw een procedure gaan voeren, maar dan wel in België.

Wilt u meer weten over algemene voorwaarden, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

-

Roderick Rischen in Contractenrecht.